Home » פיזיותרפיה בגיל הזהב

פיזיותרפיה בגיל הזהב

פיזיותרפיה בגיל הזהבפיזיותרפיה, על אף שהינה בעלת בסיס רפואי מדעי, מוגדרת כמקצוע פרה-רפואי. כלומר הפיזיותרפיסט אינו רופא. דרך טיפול זו מתייחסת לגוף האדם כיחידה אחת ובאמצעות הבנה מעמיקה של אופן תנועת הגוף, המטפל מאבחן את הבעיה ומבצע את הטיפול הנחוץ והמתאים בשביל לטפל במצב ולהקל על התסמינים.

הטיפול בפיזיותרפיה מורכב ממספר שיטות שמטרתן לסייע בתפקוד כושר התנועה של החולה. השיטות השונות באופן טיפול זה מסייעות למערכות הגוף לחזור לתפקד כראוי ועקב כך להפסקת הכאב או שיקום הגוף לאחר טראומה.

כאבים במפרקים, בגב ובברכיים, דלקות פרקים וכדומה הן בעיות שלא תמיד ניתן למצוא להן מענה רפואי הולם. הטיפול הפיזיותרפי מהווה אלטרנטיבה כמעט יחידה במקרים כאלה.

חשיבות הטיפול בגיל מתקדם

אנשים בגילאים מתקדמים מרגישים את הירידה ההדרגתית בתפקודי מערכות הגוף. השלד נחלש, השרירים אינם חזקים כמו בעבר, בעיות ביציבה ובשיווי המשקל, המפרקים כואבים  ומחלות שונות תוקפות את הגוף. לפיזיותרפיה יש מענה לרוב התחלואים מהם סובלים בני גיל הזהב.

בגילאים אלו שכיחים מקרים של נפילות. הסיבות לכך רבות וברובן קשורות לירידה בתפקוד מערכות הגוף. ראיה חלושה, חוסר ריכוז ושיווי משקל לקוי מגבירים את הסיכון של הקשיש ליפול ולהחבל.

כשזה קורה, בדרך כלל יש צורך בניתוח לתקן את הנזק. הטיפול הפיזיותרפי הוא הדרך הטובה ביותר לשיקום אחרי ניתוחים. הטיפולים מסייעים בהחזרת יכולת התנועה גם לאחר ניתוחי החלפת מפרקים.

לבעיות השכיחות אצל קשישים כמעט ולא מצוי טיפול תרופתי ורק טיפול פיזיותרפי מקל עליהם ומאפשר להם לחיות בשלום עם מגבלותיהם הנובעות מגילם המתקדם.

אופן הטיפול בקשישים

מגוון הבעיות האופייניות לבני גיל הזהב מחייב שהטיפולים ייעשו בידי מטפלים מומחים שעברו הסמכה רפואית בכל התחומים הרלוונטיים לקשישים ומתוקף תפקידם עיקר עיסוקם הוא באוכלוסיה מבוגרת.

אופן הטיפול בקשישים מתחלק לתתי התמחויות. כגון, שיקום לב-ריאה, שיקום אונקולוגי, שיקום חולי אלצהיימר ופגיעות ניורולוגיות.

גם לבעיות בריאות אחרות האופייניות לבני גיל הזהב קיימים טיפולים שיקומיים רלוונטיים. חולים הסובלים מדלקות פרקים, מחלות כרוניות שונות, לאחר התקפי לב ועוד תחלואים השכיחים בגילאים מתקדמים, ימצאו מזור בטיפולים פיזיותרפים.

תחומים של פיזיותרפיה

תחומי הפיזיותרפיה בגיל הזהב הם כדלהלן:

פיזיותרפיה נוירולוגית – מיועדת לסייע ולטפל בשיקום הקשיש לאחר מחלות שפוגעות במערכת העצבים או במהלכן. כגון, פגיעות מוחיות, שבץ מוחי, פרקינסון, טרשת נפוצה וכדומה.

פיזיותרפיה אורטופדית – מסייעת לקשישים אשר עברו ניתוחים להחלפת ברך או החלפת ירך. היא מיועדת גם לטיפול בבעיות במפרקים, דלקות פרקים, לאחר שברים, כאבי גב, כאבי ירכיים, כאבי ברכיים, מחלות ופגיעות בעמוד השדרה ועוד.

פיזיותרפיה נשימתית – מיועדת לסייע בשיקום לאחר מחלות  וניתוחים בלב או בריאות.

שיטות הטיפול המקובלות

במקצוע הפיזיותרפיה משתמשים המטפלים במגוון שיטות המסייעות למערכות הגוף השונות להגיע לתפקוד אופטימלי, כאשר השיטה הותיקה ביותר היא השיטה הידנית. במהלכה יבצע המטפל פעולות שונות להנעת המפרקים, פעולות חימום וקירור, עיסויים וטכניקות מגע ועוד.

בשעת הצורך ייעשה שימוש באלקטרותרפיה, כלומר תרפיה בעזרת מכשור אלקטרוני.

שיטה אחרת המתמקדת בטיפול ללא מגע או עם מגע מועט ככל האפשר, נקראת שיטת מקנזי. בדרך זו המטפל משתמש בתרגילי כפיפה ופשיטה של עמוד השדרה.

כיום קיימת מגמה בענף הפיזיותרפיה לשילוב הטיפול הידני עם תרגילי התעמלות ויוגה וכן תרגילים רפואיים.

היכן ניתן לקבל טיפול פיזיותרפי?

הטיפול הפיזיותרפי למבוטחי קופות החולים השונות ניתן במרפאות הקופה ובמסגרות החלמה שלאחר ניתוחים או אירועים רפואיים אחרים. במקביל ניתן לקבל טיפול, לאחר המלצת רופא, גם במסגרות פרטיות כמו בתי אבות וכדומה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר