Home » בתי אבות – נקודות דמיון ושוני

בתי אבות – נקודות דמיון ושוני

השלב של בחירת בית אבות לאדם קשיש הינו שלב משמעותי ולא פשוט עבור הקשיש ועבור בני משפחתו. במיוחד כאשר הבחירה אינה נעשית מרצון אלא עקב נסיבות אחרות כגון: ירידה בתפקוד וקושי להמשיך ולהתגורר בבית. ישנה חשיבות רבה לכך שמסגרת בית האבות שתיבחר תהיה המתאימה ביותר לקשיש.

ישנם כמה וכמה סוגים של בתי אבות, אשר מחולקים ביניהם לרוב לפי רמות התפקוד של הקשישים המתגוררים בהם. סוגי בתי האבות העיקריים הם: בתי אבות לעצמאים או עצמאים ותשושים, בתי אבות סיעודיים, בתי אבות לתשושי נפש ובתי אבות לסיעודיים מורכבים.

לעתים, יכיל בית אבות מספר מחלקות כאשר בכל מחלקה יגורו קשישים ברמת תפקוד שונה. המאמר הבא ידון בסוגים השונים של בתי האבות בהתאם לרמות התפקוד של דייריהם.

מחפשים בית אבות? מומלץ להיעזר באתר human.co.il

בית אבות לקשישים עצמאיים

בית אבות לקשישים עצמאיים מיועד לקשישים המסוגלים לבצע באופן עצמאי את כל פעולות היום יום. הם ניידים, ללא אמצעי עזר, מסוגלים להתלבש ולהתקלח בכוחות עצמם ולשלוט בצרכיהם. הצרכים של קשישים אלה הם לרוב: סיוע והקלה במטלות הבית, צורך בהגברת תחושת הביטחון ובמציאת פתרון לתחושת הבדידות ולתעסוקה.

בבתי אבות אלה אין צוות סיעודי. ישנו צוות של נותני שירותים במקום, שירותי העשרה וחברה ועוד. גם הצוות הרפואי מצומצם במסגרות אלה, מאחר והדיירים מסוגלים ללכת ולהמשיך ולבקר את הרופאים אותם ביקרו עד כה.

בתי אבות לקשישים תשושים

בתי אבות אלה דומים לסוג הראשון, אך גרים בהם גם דיירים תשושים אשר מתקשים יותר בפעילויות היום יום. יש בהם כאלה המתקשים בהליכה וזקוקים לאמצעי עזר כגון מקל או הליכון, קשישים המתקשים להתלבש או להתקלח בכוחות עצמם. הכוונה היא לקשישים שאינם תלויים בזולת, אך כבר מתקשים בביצוע הפעולות. בית האבות מספק במצב זה סיוע שיקל על הדיירים: מספק את כל צרכיהם כמו אוכל, כביסה וניקיון ומספק מטפלות במספר שעות מוקצב לסיוע במטלות ספציפיות.

לבתי אבות אלה ניתן להיכנס באופן פרטי, אך מי שמתקשה במימון בית האבות יכול לפנות למשרד הרווחה דרך לשכות הרווחה המקומיות לקבלת השתתפות במימון בית האבות.

בתי אבות לקשישים סיעודיים

קשישים סיעודיים מוגדרים ככאלה כאשר הם מתקשים בביצוע פעולות היום יום וזקוקים לעזרת הזולת בביצוע אחת או יותר מהמטלות: ניידות, הלבשה, אכילה, רחצה, שליטה בסוגרים, ועוד. קשישים אלה מוגדרים כסיעודיים על ידי המוסד לביטוח לאומי, לאחר שעברו מבחן ADL הבודק את רמת התלות שלהם.

בבתי אבות אלה ניתנים שירותים סיעודיים: לכל דייר ניתן מטפל או מטפלת אשר מסייעים להם בכל הפעולות הבסיסיות: רוחצים אותם, מלבישים אותם, מאכילים אותם, מסייעים בניידות אם על ידי מתן תמיכה ידנית או על ידי הסעת כיסא הגלגלים, מחליפים טיטולים ועוד. שירותים אלה הם נוספים לשירותים האחרים הניתנים על ידי בית האבות כגון שירותים רפואיים (נוכחות של רופא ואחות במקום), פעילויות חברה והעשרה, אבטחה, ועוד. לקשישים שהוגדרו סיעודיים במבחן התלות מגיע סיוע במימון בית האבות מטעם משרד הבריאות.

בתי אבות לתשושי נפש

בתי אבות אלה מיועדים לקשישים תשושי נפש, הסובלים ממחלות כמו: אלצהיימר ודמנציה. מחלות אלה דורשות טיפול והשגחה מסביב לשעון מאחר וקיימת סכנה כי הקשישים החולים עלולים להזיק לעצמם עקב מצבם: ללכת לאיבוד, להתפרץ בהתקפי זעם, לעשות מעשי שיטיון וכדומה. בתי אבות אלה אף הם ממומנים על ידי משרד הבריאות.

בתי אבות לקשישים סיעודיים מורכבים

מדובר בקשישים אשר מעבר להיותם סיעודיים זקוקים לעזרה נוספת עקב מחלה קשה או כרונית או עקב בעיה אחרת.

במידה והנכם נמצאים בצומת דרכים, בה אתם צריכים לבחור בית אבות עבור יקירכם והנכם מתקשים בכך, באפשרותכם לפנות לחברת קרן אור, המעניקה ייעוץ והכוונה לקשישים ובני משפחתם, על ידי שמסייעת להם לבחור את בית האבות האידיאלי, בהתאם לצורכיהם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר