Home » בית אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפשלא חסרים בישראל בתי אבות, המהווים חלק מרכזי מהמוסדות הגריאטריים המיועדים לבני גיל הזהב. בין בתי האבות יש כאלה המיועדים באופן חלקי או אפילו בלעדי לאוכלוסיית תשושי הנפש, תוך שהם מספקים מענה לצרכים הנקודתיים של אלה הנמנים עליה – והצרכים האלה שונים מאשר אנשים אחרים הנמנים על בני גיל הזהב.

המאמר הבא יציג עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על בתי האבות המיועדים לתשושי הנפש שבין הקשישים.

ראשית: מהו תשוש נפש?

עוד לפני שמבינים מהם המאפיינים של בתי אבות לתשושי נפש, צריך להגדיר את האוכלוסיה הזו. המונח מתייחס בעיקרו של דבר למצב הקוגנטיבי של האדם, ומבטא ירידה ביכולות הקוגנטיביות שלו עם השנים או עקב מחלה.

אדם תשוש נפש עלול לסבול ממצבים דוגמת בעיות בזיכרון, קשיים באוריינטציה בזמן ובמרחב, התנהגות אפטית מדי או אפילו הפרעות התנהגותיות.

למרות שאדם מהסוג הזה יכול לתפקד טוב מאד מבחינה פיזית, הקשיים הקוגנטיביים החמורים כן מביאים לצורך שלו להיות במסגרת שתספק מענה מלא לצרכים שלו. חשבו למשל על אדם מבוגר שמבחינה פיזית יכול לאכול, אך לא מסוגל לזכור מתי ואיך לעשות את זה עקב קשיים קוגנטיביים. או על אדם שמאבד את יכולת ההתמצאות שלו בסביבה, מה שעלול להפוך כל יציאה שלו מחוץ לפתח הבית, בהיעדר השגחה הולמת, למסוכנת עבורו.

הפתרונות המוצעים בבתי אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפש שונה במהות הסיוע שהוא מעניק ממוסדות אחרים המיועדים לבני גיל הזהב. עצם ההגדרה של תשוש הנפש, עיקר הסיוע שניתן בבית אבות מהסוג הזה לא יהיה בהכרח בפן הסיעודי – למשל עזרה בביצוע פיזי של פעולות שונות – אלא במטרה לספק לקשיש מסגרת בטוחה, תוך השגחה מלאה.

הצוות של בתי אבות לתשושי נפש ישים דגש על פיקוח על הקשישים, ובנייה של לוח זמנים יומי עבורם. זאת בנוסף ליצירת מסגרת בטוחה, שמאפיינת גם מוסדות אחרים לבני גיל הזהב.

בבתי אבות לתשושי נפש מושם דגש על שימור תפקודיו הקיימים של האדם, במטרה לשמר את מה שטוב ולשפר את מה שמצריך שיפור. אסור לשכוח שלמרות שלא תמיד התפקוד הפיזי של הקשישים הוא בעייתי, כן חשוב להתייחס אליהם בתור אוכלוסיה שזקוקה לסיוע: אלו הם לא קשישים עצמאיים שזקוקים ללא יותר מאשר סביבה מוגנית וחברה נעימה, אותה יוכלו לקבל למשל במוסדות לדיור מוגן. בתי האבות כן מציעים מסגרת מסוימת של טיפול והשגחה רפואיים, לפעמים 24 שעות ביממה ושבעה ימים בשבוע.

הצוות המטפל של בתי אבות לתשושי נפש לא ממציא את הגלגל, ביחס למוסדות גריאטריים אחרים. הוא כולל בדרך כלל מטפלים אישיים (גם אם לא בהכרח ברמה הסיעודית), אחים ואחיות, רופאים גריאטריים, עובדים סוציאליים ועוד. מספר אנשי הצוות צריך לעמוד בקנה אחד עם מספר הדיירים, ולהיות גבוה יותר מאשר מוסדות לדיור מוגן למשל.

אז איך מתחילים?

לפני שבוחרים בית אבות לדיור מוגן עבור יקירכם, חשוב לראות בדיוק מה הוא מציע מבחינת השירותים שלו, ובכך לעמוד על ההתאמה שלו לצרכי האדם הקשיש. מומלץ מאד לבקר במקום בצורה ישירה, להתרשם מהתנאים בו, לשוחח עם הדיירים וגם עם הצוות המקצועי – לא פעם אפשר ללמוד בדרך זו על המון דברים שלא מופיעים במקומות אחרים.

באשר למחיר השהות בבית האבות, הוא משתנה בהתאם למיקום בית האבות, לסל השירותים המוצע בו וכן הלאה. אפשר לטעון ברמה הכללית שמחירי בתי אבות לתשושי נפש אינם שונים בהרבה מאשר בתי אבות סיעודיים. הם עשויים להיות יקרים יותר מאשר בית אבות "רגיל", בו ניתן מענה מקיף פחות לקשיש, אף זולים ביחס למוסדות לדיור מוגן.

 

קראו עוד:

מתלבטים בין מטפל סיעודי ביתי לבין מעבר אל בית אבות? הנה כמה נקודות למחשבה

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר