Home » תנאי קבלת עובד זר

תנאי קבלת עובד זר

קשישים, נכים וחולים רבים מתקשים בתפקודם היום יומי וזקוקים לעזרת הזולת בביצוע פעולות בסיסיות. פעמים רבות אין בנמצא קרובים היכולים לסייע או שבני המשפחה מתקשים להעניק טיפול כה אינטנסיבי עקב מחויבויות נוספות.

פעמים רבות מחליטים בני המשפחה או החולים עצמם כי ברצונם להיעזר בשירותים של עובד זר. אולם, לא כל אדם המתקשה בתפקודו היום יומי יכול להעסיק עובד זר סיעודי. על מנת להעסיק עובד מסוג זה יש לעמוד בקריטריונים שמציב החוק, לעבור דרך הפרוצדורה הביורוקרטית המתאימה, או לקבל היתר מהיר.

מהם התנאים לקבלת עובד סיעודי זר?

קשישים

קשישים מעל גיל הפרישה אשר מתקשים בביצוע מטלות היום יום הבסיסיות כגון: ניידות, אכילה עצמאית, הלבשה, רחצה, טיפול בצרכים ושליטה בסוגרים, שינוי מצבי תנוחה: שכיבה / ישיבה / עמידה, וכדומה. או קשישים הסובלים ממחלות דמנטיות כדמנציה ואלצהיימר ומתקשים בתפקוד היום יומי ועלולים אף לסכן את עצמם ואת זולתם עקב מחלתם. קשישים אלה זכאים להגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי לקבלת גמלת סיעוד. כחלק מההליך לאישור גמלת סיעוד נדרשים הקשישים לעבור מבחן תלות (מבחן ADL).

קשיש שעבר מבחן ADL ונקבעו לו מינימום של 4 נקודות (במקרים מסוימים מינימום של 4.5 נקודות) זכאי להגיש בקשה לעובד סיעודי זר. זאת מכיוון שביטוח לאומי מממן עזרה של מטפל או מטפלת עד תקרת שעות מסוימת (18 שעות שבועיות זו תקרת המקסימום של ביטוח לאומי) וישנם קשישים הזקוקים להשגחה של 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, והשעות שמקנה ביטוח לאומי אינן מספיקות להם.

קשישים בעלי הכנסות גבוהות שאינם זכאים לגמלת סיעוד, יכולים להגיש בקשה לאגודה למען שירותי בריאות הציבור. היתר להעסקת עובד זר ניתן לקשישים החיים בביתם או לקשישים החיים בדיור מוגן שאין בו שירותי סיעוד. ההיתר אינו ניתן לקשישים השוהים בבית אבות. היתר העסקת עובד זר לקשישים ניתן לתקופה של עד שנתיים.

חולים ונכים בגילאי 18 עד גיל הפרישה

נכים וחולים אשר נבדקו על ידי המוסד לביטוח לאומי ועומדים בקריטריונים לקבלת שר"מ (שירותים מיוחדים) זכאים להגיש בקשה לקבלת היתר להעסקת עובד זר. היתר העסקת עובד זר לקבוצת גיל זו ניתן לתקופה של עד שלוש שנים. נכים וחולים אשר אינם זכאים לשר"מ עקב הכנסותיהם הגבוהות, או אשר בחרו להמיר את קצבת השר"מ בקצבת ניידות זכאים להגיש בקשה לעובד זר באופן עצמאי דרך יחידת הסמך של מחלקת השר"מ בביטוח לאומי.

קטינים הזקוקים לעובד זר סיעודי

ילד הזכאי לגמלת ילד נכה ובנוסף עומד באחד הקריטריונים הבאים: זקוק לליווי וטיפול צמוד בביתו, זקוק לליווי וטיפול צמוד במסגרת הלימודית אחרת לא יוכל להשתתף בפעילויות הלימודיות, ילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד סביב השעון. מקרים אלה צריכים להיות מופנים לוועדה מיוחדת מטעם ענף הסיעוד בביטוח לאומי.

נכים נוספים הזכאים לקבלת עובד זר

נכי צה"ל (מגישים את הבקשה דרך משרד הביטחון), נכי פעולות איבה, נכה עבודה, כל אחד דרך המחלקה המיועדת לו בביטוח לאומי.

מקרים חריגים

ישנם מקרים אשר אינם עומדים בקריטריונים של החוק, אך יכולים להגיש בקשה לועדת חריגים. מקרים אלה הם:

  • בקשה להעסקת עובד זר נוסף: במקרים חריגים בהם נדרשת נוכחות של מטפל לצד החולה במשך 24 שעות ברציפות, ללא אפשרות של מנוחה לעובד, ניתן להגיש בקשה להעסקת עובד זר נוסף, על מנת שהעובדים הסיעודיים יוכלו לעבוד במשמרות ולאפשר זמני מנוחה בין משמרת למשמרת.
  • מקרים חריגים כמו: קשישים שצברו פחות מ 2.5 נקודות במבחן תלות אך מתקשים בניידות, חולים במחלה ממארת הורים לילדים צעירים, מפגר החי עם הורה קשיש.

עובד זר ניתן לאנשים התלויים בזולת לשם תפקודם. קבלתו מותנית בעמידה במבחנים ותנאים הקבועים בחוק.

קראו עוד:

מתלבטים בין מטפל סיעודי ביתי לבין מעבר אל בית אבות? הנה כמה נקודות למחשבה

האם להעסיק מטפל סיעודי זר או ישראלי?

הוצאות המשפחה להעסקת עובד זר סיעודי 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר