Home » עובד זר או בית אבות סיעודי – השיקול החברתי

עובד זר או בית אבות סיעודי – השיקול החברתי

כאשר הורה או בן זוג קשיש הופך לסיעודי, עובד זר או בית אבות סיעודי - השיקול החברתיעולה השאלה באשר למענה הטיפולי הטוב ביותר עבורו. הבחירה היא בדרך כלל בין הבאת עובד זר סיעודי לבית הקשיש, או שיכון הקשיש בבית אבות סיעודי.

מעבר לשיקול הכספי, המהווה לעתים מגבלה משמעותית בבחירה, נלקחים בחשבון בתהליך קבלת ההחלטה משתנים נוספים. מאמר זה יתייחס לשיקולים הנלקחים בחשבון בבחירת המענה המתאים לקשיש הסיעודי מעבר לשיקול הכלכלי.

שינוי הסביבה המוכרת

עם הגיל נעשה יותר ויותר קשה לאנשים להסתגל לסביבה חדשה. אנשים מבוגרים רגילים לביתם ולקהילה שבתוכה הם חיים. העברת הקשיש לבית אבות סיעודי גורמת לטלטלה ואף עלולה לגרום למשבר עקב שינוי הסביבה המוכרת לו.

עצמאות ופרטיות

למעבר לבית אבות ישנה משמעות מבחינת אובדן העצמאות והפרטיות. בבית אבות לעתים משוכנים שני קשישים בחדר אחד דבר הפוגע בפרטיות. בנוסף, סדר היום נקבע על ידי מפעילי המוסד כך שישנה פגיעה מסוימת בעצמאותו של הקשיש.

חברה ותעסוקה

בית אבות מספק חברה לקשישים מתוקף היותו מקום בו גרים קשישים רבים יחד. הקשישים עושים דברים רבים במשותף: אוכלים ארוחות משותפות, משתתפים בחוגים, טיולים, הרצאות ומסיבות משותפות ועוד. החיים בבית אבות אף פעם לא משעממים, וישנה פחות תחושה של בדידות.

קשיש החי בבית, במיוחד אם הוא סיעודי ומתקשה ללכת ולצאת החוצה בכוחות עצמו, עלול לסבול מבדידות ומשעמום. העובד הזר לא תמיד יכול לשמש לקשיש כחברה עקב הפרשי הגיל, התרבות והשפה, וגם אינו יכול להוות מוקד לבידור ועניין. כך יכול להיות שהקשיש יהיה מטופל פיזית, אך יחוש בודד ומשועמם, באופן שיקשה מאד על ניהול שגרת יומו.

חברה ותעסוקה נמצאו כגורמים בעלי השפעה רבה על איכות החיים של הקשיש, שמירה על מצב בריאות תקין ותוחלת חיים ארוכה יותר.

ההשפעה על המשפחה

קשיש הנשאר בביתו בליווי של עובד סיעודי זר, דורש עדיין תשומת לב ופינוי זמן ואנרגיה של בני המשפחה לטיפול בו. בני המשפחה צריכים "לנהל" את הטיפול בקשיש והטיפול בענייניו: העסקת העובד הזר על כל המשתמע מכך, דאגה לניהול משק הבית, דאגה לתשלומים והחשבונות השונים, ליווי הקשיש לבדיקות רפואיות וסידורים שונים ועוד. המשפחה נשארת מאד מעורבת. יש משפחות שחשוב להן להישאר מעורבות מאד בחיי הקשיש ועם האצבע על הדופק. הן רוצות לדעת כל מה שקורה עם הקשיש ולהיות בשליטה.

לעומתן, יש משפחות בהן ילדי הקשיש עסוקים מאד ועובדים במשך שעות רבות משעות היום. למשפחות אלה קשה לנהל באופן אינטנסיבי את חיי הקשיש והיותו בבית אבות מקלה עליהם מאד מכיוון שכך יש מי שמטפל היטב בקשיש ובענייניו.

רצונו של הקשיש

שיקול משמעותי מאד בבחירה בין בית אבות לבין המשך מגורי הקשיש בבית בליווי עובד זר, הוא רצונו של הקשיש. ישנה משמעות רבה לשמיעת קולו של הקשיש, דעתו ורצונו. לקשיש המתנגד נחרצות למעבר לבית אבות, יהיה קשה מאד להיקלט במסגרת החדשה. לא ניתן לשלב אדם במסגרת שהוא אינו מעוניין בה.

במידה ובני המשפחה סבורים שבית אבות הוא הפיתרון הנכון ניתן כמובן לנסות ולשכנע את הקשיש, לנסות לקחת אותו לביקור היכרות או לשוחח עם איש מקצוע. אך בסופו של דבר ההחלטה צריכה להיות של הקשיש כי אלה הם חייו שלו.

הבחירה בין בית אבות סיעודי לבין מטפל סיעודי זר והמשך מגורי הקשיש בבית, הינה שלב מכריע וחשוב בטיפול בקשיש הסיעודי. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע הקשורים לגיל הזקנה בהתלבטות ובתהליך קבלת ההחלטה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר