Home » בית אבות סיעודי – פתרון דיור לקשישים סיעודיים

בית אבות סיעודי – פתרון דיור לקשישים סיעודיים

בית אבות הינו מסגרת כוללנית המהווה בית עבור הקשישים המתגוררים בה. במסגרת בית אבות ניתנים לקשיש כל השירותים להם הוא זקוק: מזון, טיפול רפואי, קורת גג וביטחון, פעילויות חברה והעשרה ועוד.

סוגי בתי האבות נחלקים ביניהם בהתאם לרמות התפקוד של הקשישים המתגוררים בהם. ישנם גם בתי אבות בהם פועלות מספר מחלקות המתאימות לרמות תפקוד שונות של קשישים.

בית אבות סיעודי הינו בית אבות המיועד לקשישים המוגדרים כקשישים סיעודיים. מיהו קשיש סיעודי? מהם בתי אבות סיעודיים ואיך ניתן להשתלב ולממן בית אבות מסוג זה? על כך במאמר הבא.

הגדרת קשיש כסיעודי

קשיש מוגדר כסיעודי כאשר הוא תלוי בעזרת הזולת בביצוע מטלות יום יומיות. ההגדרה של קשיש סיעודי כוללת קושי בביצוע הפעולות הבאות: הליכה וניידות, הלבשה, רחצה, אכילה, מעבר בין מצבי יציבה שונים: שכיבה – ישיבה – עמידה ושליטה בסוגרים.

הגדרתו של קשיש כסיעודי היא באחריותו הבלעדית של המוסד לביטוח לאומי. מומחי ביטוח לאומי מבצעים מבחן תפקודי לקשישים אשר יש חשש כי הם במצב סיעודי. מבחן זה, הנקרא מבחן תלות, מבוצע בבית הקשיש על ידי הבוחן.

במהלך המבחן מתבקש הקשיש לבצע פעולות שונות לעיני הבוחן. לכל מטלה ניתן ניקוד בהתאם לרמת התלות – עצמאות שמגלה הקשיש בזמן הבדיקה. ככל שהציון גבוה יותר, כך הוא מראה על רמת תלות גבוהה יותר. ציון של 2.5 נקודות ומעלה מזכה את הקשיש בהגדרה של "קשיש סיעודי" ובסיוע במסגרת חוק סיעוד. לבתי אבות סיעודיים יכולים להתקבל רק קשישים שהוגדרו כסיעודיים. קשישים אלה זכאים לסיוע במימון בית האבות מטעם משרד הבריאות.

מהו בית אבות סיעודי?

בית אבות סיעודי הינו בית אבות המיועד ומותאם לקשישים סיעודיים. בבית האבות ניתנים השירותים הבאים:

  • טיפול סיעודי: קשיש סיעודי הנשאר בביתו זכאי לקבל מטפל או מטפלת אשר יגיעו לביתו למספר שעות שבועיות ויסייעו לו בביצוע המטלות אותן הוא מתקשה לבצע. מטפל סיעודי מסייע בביצוע המטלות הבאות: הכנת אוכל והאכלה, רחיצת הקשיש, סיוע בהליכה או בניידות (לקשישים על כיסא גלגלים), הלבשה, ועוד. גם בבית אבות סיעודי ניתן לקשישים השוהים במקום טיפול סיעודי.
  • טיפול רפואי: בבית אבות סיעודי ישנו צוות רפואי רחב הערוך לטפל בקשישים מבחינה רפואית באופן שוטף ובמצבי חירום. הצוות כולל רופאים ואחיות הנמצאים בבית האבות באופן קבוע.
  • ארוחות מבושלות: בבתי אבות סיעודיים ישנו מטבח וחדר האוכל המספק את כל צרכי התזונה של הקשישים. הארוחות הינן ארוחות מזינות המתאימות גם לקשישים אשר יש להם הגבלות תזונתיות שונות, כגון: מזון ללא סוכר או ללא מלח, וכדומה.
  • שירותי ניקיון: בתי האבות מספקים שירותי ניקיון לחדרי המגורים של דייריהם.
  • שירותי כביסה: גם שירותי הכביסה ניתנים במקום, כך שהדייר זוכה לכביסה נקייה של בגדים ומצעים ללא צורך להיעזר בבני משפחתו או לשלם על כך סכומי כסף נפרדים.
  • טיפול פרא – רפואי: סוגי טיפול החשובים ביותר לשימור יכולות קיימות ולשיפור יכולות אחרות: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפולים משלימים אחרים מוענקים בחלק מבתי האבות.
  • שירות סוציאלי ופסיכולוגי: בכל בית אבות ישנו צוות טיפולי האחראי על סיוע במשברים ובעיות ותווך עם גורמי רווחה ועזרה אחרים.
  • פעילויות חברה והעשרה: בתי אבות, גם אם הם מיועדים לקשישים סיעודיים משקיעים משאבים רבים בפעילויות חברה והעשרה: חוגים שונים, פעילויות חברתיות, צפייה בהופעות בידור, יציאה לטיולים ועוד.

מימון בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי הינו שירות יקר העולה כמה אלפי שקלים בחודש. קשישים המוגדרים כסיעודיים זכאים להשתתפות של המדינה במימון בית האבות בכפוף למצב כלכלי ואישורי הכנסה. הן בשל המחיר הגבוה של בית האבות וכמובן בשל הקושי לבחור את בית האבות האידיאלי לאהובכם, באפשרותכם לפנות לחברת קרן אור, המעניקה שירותי ייעוץ והכוונה במציאת בית האבות אשר יתאים לקריטריונים החשובים לכם ביותר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715472

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר